Digitális transzformáció a KKV szektorban

Miért kikerülhetetlen a digitális transzformáció a kis- és középvállalkozások számára? Ez a cikkünk az ebben rejlő lehetőségeket részletezi, tényekkel és számadatokkal alátámasztva.

Kiút a válságból?

2019-es KSH adatok szerint 718 000 kis- és középvállalat van ma Magyarországon. A koronavírus-okozta járvány miatt ez a szám sajnos biztos, hogy csökkent. Ez a 718 000 vállalkozás a hozzáadott érték 44, a nettó árbevétel 42, a nemzetgazdasági beruházások 31%-val járul hozzá a működő vállalkozások összteljesítményéhez. 

A Profitline elemzése szerint a magyar kis- és középvállalkozások kifejezetten jó évtizedet zártak tavaly. Az elmúlt közel 10 év tendenciái azt mutatják, hogy a hazai kkv szektor túllépett olyan általános problémákon, mint az alacsony termelékenység vagy a versenyképtelen működés. Az Európai Bizottság legfrissebb, európai uniós vállalatokat vizsgáló jelentése szerint 2010 óta eltelt időszakban a magyar kis- és középvállalkozások magukra találtak, termelékenységük növekedése 20 százalékkal volt gyorsabb, mint az uniós átlag. Ugyanez a szám itthoni viszonylatban, a nagyvállalatokkal összehasonlítva is biztató. A hozzáadott érték a kkv-szektorban 10,1 százalékkal, a nagyvállalatoknál viszont csak 8,4 százalékkal bővült, tehát javult a termelékenységük. 

A Világgazdaság több cikkben is utalt már rá, hogy sürgősen átfogó és érdemi programra lenne szükség a kkv-szektor digitális tudásának és képességeinek gyorsított javítása érdekében. A program révén még több vállalkozásnak adódna lehetőség a folyamatok korszerűsítésére, digitális, ún. vállalatirányítási (ERP) rendszerekkel. 

Miért éri meg a digitális transzformáció? 

A digitális átalakulás és fejlődés hatással van a vállalkozás jelenére és jövőjére egyaránt.Válság idején nehéz látni, hogy mibe érdemes beruházni. Amennyiben viszont van rá keret, a digitális fejlesztések minden esetben megtérülő beruházásként jelentkeznek a későbbi versenyképesség fokozása szempontjából.

Sok esetben nemcsak a vállalaton belüli folyamatok fejlődésével nyer a vállalkozás, hanem a végfelhasználókra gyakorolt hatással is

Gondoljunk csak bele, miként történt az online megvásárolt termékek visszaküldése 5 éve és most. Ma már szinte bárki mer online vásárolni bármit az ismertebb webáruházaktól. A legtöbb helyen 2 kattintással elérhető a termék visszaküldése, akár már másnapi felvétellel úgy, hogy nem kell postára menni, papírokat nyomtatni, aláírni felesleges dokumentumokat. 

Ugyanígy jó példa a logisztika fejlődése a vállalatra szabott ERP rendszerekkel. A nagyobb webáruházakat kiszolgáló cégek saját online platformot fejlesztenek ki, hogy az ügyfelek ügyfeleit naprakész információval lássák el. Ezáltal az értékesítő és a vásárló is nyomon tudja követni a termék útját az eladástól egészen a kiszállításig. Ma már alap követelménynek tűnnek ezek, de komoly vállalatirányítási rendszerek futnak a háttérben. 

A digitális megoldásoknak köszönhetően rengeteg adatot gyűjtenek a vállalkozások, amiket felhasználva, elemezve (Big data, AI – artificial intelligence) megalapozott döntéseket tudnak hozni a vállalat további stratégiát illetően. 

Miért van szükség ERP rendszerre?

A vállalkozások általában 3 fő prioritást tartanak szem előtt a versenyképesség fokozása érdekében:  

  • új ügyfelek/vásárlók szerzése,
  • működési (operatív) költségek csökkentése,
  • bevétel növelése.

A sorok közt meghúzódnak azonban további lehetőségek is. Például a kevésbé hatékony működésből adódó alacsony profithányad, konkrét számokra alapozott döntések meghozatala (beruházásokkal kapcsolatban).  

Kereskedelmi szektorban, a vállalat működésére szabott vállalatirányítási rendszerrel drasztikus költségcsökkentés érhető el. Ezáltal:

  • csökkennek az adminisztratív kiadások (számlázás, készletkezelés bárki által elvégezhető pár kattintással),
  • elkerülhetővé válnak a duplikált munkavégzések (hatékonyabb munkavégzés, ezáltal az operatív költségek csökkennek),
  • készletkezelés átlátható és követhető (nincs szükség gyakori leltárakra és készleteltérésből adódó kontrolling manőverekre),
  • gyorsabbá válik a megrendelés és kiszállítás folyamata.

ERP rendszerek | Kereskedő cégek | Digitális transzformáció

A mostani válsághelyzet premier plánban mutatja, hogy meg kell tanulnunk a működési folyamataink nagyrészét digitálisan elvégezni, amihez szükség van rendszerekre. Jó példa erre, hogy szinte egyik napról a másikra vált mindenki számára ismert online kommunikációs csatornává a Zoom, mert a szükség így hozta. 

A vállalatirányítási rendszerek bevezetését is sok esetben a szükség hozza. Amikor már nehéz kiigazodni az excel táblákon, elsiklanak információk a dolgozók közti telefonbeszélgetésekből, emailezésekből. Ezek mind-mind komoly bevétel kiesést okoznak. 

A kereskedelmi szektorban, ahol folyamatos árumozgás történik, a piac gyorsan változik. Sok esetben a területi képviselők és az irodai dolgozók egyszerre dolgoznak adott árukészlettel. Fontos, hogy számítógépről és telefonról egyaránt elérhetők és szerkeszthetők legyenek a rendszer adatai. Egy megfelelő ERP-vel pofonegyszerűvé válnak olyan folyamatok, mint a leltározás, rendelésleadás, pénzügyi teljesítések (számlázás, szállítólevél kiállítás), készletfigyelés és elemzések. 

Összefoglalás

A digitalizáció adta lehetőség kihasználása kiemelten fontos a KKV szektorban is, mert a magyar középvállalatok hatékonysága sok esetben jelentősen elmarad a multinacionális cégek hatékonyságától, így bőven van tér az előrelépésre

Digitalizációval nemcsak a hatékonyság fejleszthető, de a piacon maradásban is fontos szerepet játszik az egyre gyorsabban növekvő kereskedelmi szektorban.

Tetszett a cikk? Kövessen minket Facebookon és LinkedInen is, hogy a további hasznos írásokról se maradjon le! 

Salesboard ERP vállalatirányítási rendszer

Digitális transzformáció a KKV szektorban

Ezek is érdekelhetik:

Tagged on: