Válallatirányítási rendszer bevezetése

Egy vállalatirányítási rendszer bevezetése komoly munka, de megéri. Az ERP-k legfőbb előnyei jól ismertek:

  • vállalaton belüli folyamatok automatizálása
  • üzleti funkciók integrálása
  • különböző részlegek összekapcsolása
  • adatok rögzítése és tárolása

A legtöbb ERP rendszer magában foglalja a legfontosabb vállalaton belüli folyamatokat, mint a pénzügy/számvitel, értékesítés, készletkezelés, ügyfélkezelés.

A fentiek ma már alap funkciónak tekinthetők egy ERP rendszer bevezetése során, most azonban három kevésbé nyilvánvaló aspektusára szeretnénk felhívni a figyelmet. 

Ezek a szoftver nehezen számszerűsíthető szempontjai, amelyek mindazonáltal nagy jelentőséggel bírnak egy ERP rendszer hosszú távú sikere szempontjából.

1. User Experience (UX), avagy a felhasználói élmény

A felhasználói élmény (UX) egy szubjektív szempont, mégis elengedhetetlen az ERP rendszer fejlesztése során.  Éppen emiatt szinte minden fejlesztés a prototipus elkészítésével kezdődik. Felhasználóbarát jellege pedig abban rejlik, hogy az egyes funkciók mennyire igazodnak a felhasználó vállalat üzleti igényeihez, ugyanis még a legátfogóbb, funkciókban gazdag szoftver is rossz befektetésnek bizonyulhat, ha azt a leendő felhasználók nem találják megfelelőnek, azaz nehezen lehet kiigazodni rajta vagy bonyolult megtalálni funkciókat, nem logikus a rendszer felépítése.Honnan ismerhető fel, hogy felhasználóbarát-e a felület? 

Honnan ismerhető fel, hogy felhasználóbarát-e a felület? Jó megoldás lehet erre, ha már a vállalatirányítási rendszer fejlesztésébe és bevezetésébe bevonunk munkatársakat, akár egy egész projekt csapatot, akik részt vesznek a tesztelésben. Érdemes a lehető legtöbb területről bevonni kollégákat, így biztosíthatjuk, hogy a kontroll csoport elég diverzifikált. Az ERP rendszer bevezetésének lépéseiről itt írtunk korábban. 

Ugyanis lehet hogy egy felület megfelelőnek és felhasználóbarátnak tűnik a vezető, az IT menedzser, vagy akár egy másik munkatárs számára, aki a megvalósításon dolgozott, azonban egy számviteles, logisztikus, vagy értékesítési menedzser munkatárs lehet, hogy messze nem találja ideálisnak azt.

Az emberek hozzászoktak olyan felhasználóbarát alkalmazásokhoz és webhelyekhez, amelyek megkönnyítik a mindennapi életüket (stupid simple, ahogy az angol mondja), és a legtöbben hasonló elvárásokat támasztunk a munkában használt felületekkel szemben is.

2. Személyre szabhatóság és skálázhatóság

A vállalkozások folyamatos növekedéssel számolnak és elvárják, joggal, hogy a vállalatirányítási rendszer a vállalkozással együtt növekedjen és bővüljön. Egy újonnan bevezetett ERP rendszer kb. 2-3 évig tud zavartalanul működni, ezt követően általában frissítésre, új funkciók hozzáadására van szükség. 

A személyre szabhatóság legnagyobb akadályozó tényezője általában a fejlesztői csapat rendelkezésre állása. Éppen ezért ezt érdemes tisztázni már a legelején.

3. Támogatás nyújtása, a vállalatirányítási rendszer bevezetése

Noha ez valójában a szoftver mögött álló csapat, nem pedig maga a szoftver, mégis fontos tényező nemcsak az előbb említett testreszabhatóság, hanem a folyamatos működtetés szempontjából is. És ne feledkezzünk meg a vállalatirányítási rendszer bevezetése szakaszról sem, ahol ugyancsak meghatározó a csapat rendelkezésre állása.

Legyen konkrét fejlesztői csapat a rendszer mögött!

Az, hogy a vállalatirányítási rendszer mögött álló fejlesztői csapat az értékesítést követően mennyire támogatja a rendszer integrációját (adatok migrálása, csapat tréningek, folyamatos működés támogatás), nagyban befolyásolja az ERP megtérülését (ROI – return on investment). Mivel ez egy hosszabb távon megtérülő beruházás, így ezt mindenképp érdemes már az elején tisztázni. 

A támogatás minősége ma talán még fontosabb mint 5-10 évvel ezelőtt volt. Ennek oka pedig a felhő alapú rendszerek terjedése. A felhő alapú rendszerek előtt a legtöbb felhasználói támogatást elsősorban a házon belüli IT alkalmazottak vagy tanácsadók nyújtották, akik gyakran helyben dolgoztak. A felhő korában azonban a támogatást leggyakrabban súgókon, online csevegő alkalmazásokon és telefonon keresztül nyújtják. Éppen ezért az egyszerűség és az automata folyamatok itt is nagyon fontosak.

Összefoglalás

Érdemes szétnézni a piacon elérhető termékek közt, melyiket lehet felhő alapú szolgáltatásként igénybe venni, melyik integrálható könnyen a meglévő rendszerekkel, melyiket ki “működteti”, mit használ a konkurencia. Érdemes egyeztetni olyan hasonló profillal rendelkező ügyfelekkel, akik már konkrét tapasztalattal rendelkeznek e téren. Érdemes azt is végiggondolni, hogy “dobozos” termék az ideális a vállalkozás számára, vagy egy egyedi fejlesztés elégítené ki a cégen belüli folyamatok hatékony működését. (Ebben a cikkben olvashatsz erről a kérdésről).

A Salesboard ERP-t kifejezetten kereskedelmi cégek számára fejlesztettük. Felhő alapú ügyviteli rendszer – Integrált mobil applikáció – B2B webshop segítik a hatékony kereskedelmi folyamatok menedzselését és a konkrét számokon alapuló döntéshozatalt. 

Csapatunkban senior fejlesztők, üzleti elemzők, UX/UI szakemberek dolgoznak, hogy a fejlesztések felhasználóbarát külsőt kapjanak, a folyamatok pedig lefedjenek minden igényt, ami a sikeres működéshez és a későbbi fejlődéshez szükségesek.

Személyre szabott termékismertető nyújtására bármikor nyitottak vagyunk!

Tetszett a cikk? Kövessen minket Facebookon és LinkedInen is, hogy a további hasznos írásokról se maradjon le! 

Salesboard ERP vállalatirányítási rendszer
3 dolog, ami meghatározza az ERP rendszerek cégen belüli sikerét

Ezek is érdekelhetik: